dinsdag 6 juli 2021

Neurenberg = Nürnberg

Als je de economische barometer kunt aflezen van het aantal vrachtwagens op de snelweg, dan slaat de wijzer vol naar rechts, hier in Duitsland.  Zelden zoveel vrachtwagens achter elkaar gezien, of het was in Dover met de Franse douane-staking enkele jaar geleden.
280 km gaf Sygic aan als te bollen kilometers vandaag.  Net toen we vertrokken, kwam de wijnboer zijn tien euro innen, niet teveel, want alle diensten waren inbegrepen.
Het viel ons op dat er onderweg zelden andere dan Duitse nummerplaten te zien waren, de vrachtwagens uitgezonderd.  Daar merk je dat we een route berijden naar Oost-Europa met veel Poolse, Litouwse, Tsjechische en zelf een Oekraïnse vrachtwagen.  Ook de Duitse snelwegen kennen wegenwerken.  Een tiental kilometer wrong ik Oes Nest op een versmald middenvak van 220 cm.  Als je weet dat Oes Nest met spiegels 235 cm breed is, dan begrijp je dat Sabrina ogen en billen dichtkneep, tot ik me tenslotte toch in een gaatje tussen twee vrachtwagens wurmde.
We werden wakker met regen, maar bij aankomst in Neurenberg even na enen was de hemel blauw met hoogbewolking.  De thermometer in de camper rapporteerde 30 graden.
Via RouteYou vond ik een verkennende fietstocht rond de halfmiljoenenstad.  De Alte stad lieten we in het midden liggen, die bezoeken we morgen.  Met de spreekwoordelijke ogen op mijn gat laveerden we doorheen het drukke verkeer.  De fietspaden zijn niet altijd duidelijk aangegeven en vaak lopen ze samen met de voetpaden.  Maar we bereikten zonder problemen na twintig kilometer terug Oes Nest, nabij het Volkspark Mariënberg.
Momenteel kijk ik met mijn linkeroog naar de Tour, terwijl mijn rechter de woorden controleert, die ik op mijn bluetoothtoetsenbordje intik.
Onderweg kocht Sabrina een Frans brood voor bij de kaasfondue straks.  Als voorgerecht kan ik eindelijk genieten van kersen verkocht langs de straat aan vier euro de kilo, heerlijk in combinatie met Pastis.  Google voorspelt opnieuw een buitje rond 18 u.  Sabrina geniet daarom nog buiten even van een kruiswoordraadsel. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten