dinsdag 20 juli 2021

Camping Drusus

We werden wakker met het gevoel dat het een koude nacht was geweest.  De meteoapp voorspelde ook geen zomerse temperaturen voor vandaag: maximum 20 graden, maar zonder regen.  Het werd een overwegend bewolkte dag: ideaal fietsweer. Ik had met Komoot een fietsroute uitgestippeld naar Praag en vandaar een vijftal kilometer langs de Moldau vooraleer terug te keren naar de camping.  De route naar de hoofdstad was er eentje waar ik mijn hartje kon ophalen, maar voor Sabrina is een mountainbikeparcours niet haar ding.  Ik had met Komoot wel gekozen  voor een fietsroute, maar wist vooraf de staat van de weg niet.  Maar we bereikten heelhuids de suburbs van Praha.  Het was fietsen in hoge concentratie: ogen zowel op de weg houden tussen de auto's, als op de GPS en in de achteruitkijkspiegel controleren of Sabrina nog volgde.  Eenmaal in de binnenstad verliep ons parcours vlot.  We herhaalden enkele highlights van gisteren, maar nu vanuit een andere hoek en route.  Ik had het gevoel dat er iets meer volk in het centrum was dan gisteren.  Bij de astronomische klok van het raadshuis was de zwerm zeker groter.
Het tochtje langs de Moldau trapten we langs een gecombineerd fiets/wandelpad.  
Op de terugweg stippelde ik een andere weg uit, deze keer niet via het bos en langs de spoorweg, maar doorheen enkele voordorpen van Praag.  Moe (Sabrina), maar voldaan (Ik) arriveerden we rond halfvier met 45 km op de teller bij Oes Nest.  
Camping Drufus is zeker een aanrader voor wie Praag bezoekt.  De eigenaars doen er alles aan dat je er op je gemak voelt.  Ik heb zelfs wat medelijden, want met een bezetting van 20% doen ze waarschijnlijk hetzelfde werk als anders: sanitair poetsen (op en top modern en proper), gras afrijden, hagen scheren, receptie bemann-/vrou-wen.  Je wordt in goed Engels geholpen en de bejaarde eigenaar begroet je 's morgens zelfs met bonjour en daarna met goedemorgen, als reactie op mijn hallo.
De boerderij naast de camping herbergt een mini-brouwerij die volgens de vertaalde reviews bier produceert dat tot de top van Tsjechië behoort.  Als bierliefhebber moet ik die zeker eens proeven.  Er is wel een nultolerantie in Tsjechië, maar we kunnen te voet naar het lokale restaurantje op de camping.  Hopelijk kunnen we er al onze kronen vereten, want morgen trekken we door naar Duitsland, na een (hopelijk, zonder reservatie) bezoek aan Teresiënstadt.  Opgelet, Terezin ligt nog net in Tsjechië.
   
Er liep blijkbaar iets fout met mijn fotoalbum van Praag, alle foto's (ook die van vandaag) vind je nog steeds terug in deze map.

En aan Geert,  een voorspoedige wandeltocht naar Compostela. Doe geen domme dingen, want we blijven je volgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten