woensdag 17 februari 2021

Antwerpen Vogelzang

Er is technische werkeloosheid bij Audi Brussel door gebrek aan chips.  Gelukkig hebben wij er nog voldoende voor bij de aperitief terwijl ik traditiegetrouw mijn verslag schrijf van de dag.
Blind Date, normaal sla ik daar geen acht op als ik dit in de krant zie staan, omdat het me doet denken aan een datingprogramma bij één of andere commerciële zender.  Maar de gratis bon in onze krant sprak ons wel aan als een bestemming tijdens onze krokusvakantie.  Blind date is een tentoonstelling met vooral portretschilderijen door Vlaamse meesters als Rubens, Brueghel, Teniers of Van Dyck, maar ook onbekende namen passeerden de galerij zoals Vermeyen, Floris of Van Hemesen.  We hadden enkele weken geleden reeds een tijdsslot gereserveerd om 13u30 in de burgemeesterswoning van Rockox, inmiddels eigendom van de KBC.  Ik ging op pad met een iPad, Sabrina koos voor de gedrukte gids.  Na een dik uur vervolgden we onze weg via een uitgestippelde wandeling die ook in de gids stond.  De Sint-Carolus Borromeuskerk opgericht door de Jezuïeten en helemaal onder handen genomen door Peter Paul Rubens werd voor de gelegenheid aangekleed door Walter van Beirendonck die de vele kinderportretten in een aangepast kader presenteerde.
Het Vleeshuis is op woensdag jammer genoeg gesloten, dat liepen we voorbij, maar in de Keizerskapel maakten we kennis met een wist-je-datje.  Rijke burgers lieten zich al biddend schilderen omdat ze zelf geen tijd hadden om zich zo tot God te richten.  Hun schilderij werd aan de kerk geschonken en vervulde zo hun godvruchtigheid.
Tijdens onze wandeling brachten we nog een kort bezoek aan de universiteit van Antwerpen die ons aan de vele universiteitspleintjes in Oxford deed denken.  Wij zochten en vonden een toilet op één van de verdiepingen binnen.  Met ons mondmasker zagen we er achttien uit, hoopten we toch, maar niemand joeg ons buiten.
Gisterenavond sliepen we uit aan de jachthaven van Waasmunster.  Normaal staan we bij het gemeentehuis, maar ik wilde deze plek wel eens uitproberen.  Er lag één grote jacht, maar voor de rest stonden we alleen.  Deze morgen moest ik wel achterwaarts het doodlopend straatje verlaten.
Terug op Vogelzang, ooit de camping van Antwerpen waar we in 1984 tijdens onze fietstocht doorheen België overnacht hebben, probeerde ik de elektriciteit, maar ik had beter de raad van de vrijwilliger gevolgd bij ons inschrijven aan de balie: de paaltjes zijn hopeloos verouderd, ik kan niet garanderen dat ze nog werken. De eigenaar van de camperplaats had beter zijn 5000 euro die hij gekregen heeft van 't Stad gebruikt om die op punt te zetten, in plaats van weken te sluiten zodat hij die subsidies niet hoefde te gebruiken.  Huur voor het terrein moest hij trouwens ook niet betalen door corona.  10 euro is wel niet veel om in 't centrum te mogen overnachten.  We gaan niet meer zeveren over de twee euro die we in de paal verloren hebben.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten