maandag 2 januari 2023

Antwerpen, dag 1

Met corona besloot de familie Coppens vorig jaar om het nieuwe jaar te vieren halfweg 2022.  Dit viel zo goed mee, dat we besloten dit in 2023 te herhalen.  Daarom konden we op 1 januari even na 11 uur vertrekken richting Antwerpen naar de camperplek Vogelzang, vernoemd naar de laan waarlangs de locatie gelegen is.  Voor 10 euro kan je hier overnachten en je betaalt nog één euro per kWu elektriciteit.  Als je hiermee de mobilhome niet verwarmt, kan je een dag overbruggen.

Omdat pas na vier uur regen was voorspeld, maakten we gisteren nog een mooie wandeling doorheen de groene longen Brand en Nachtegaalpark.  Middelheim zelf was gesloten, maar we bezochten dit vorig jaar met vrienden.  Toen we terug waren werd de luchtvochtigheid te hoog voor de waterdamp die even later als regen neerviel.

Sabrina had 's avonds voor een klassieker gezorgd: kaasfondue die we doorspoelden met een flesje cider.  De avond sloten we af met het verhaal van Vlaanderen, veredelde schooltelevisie voor volwassenen met de techniek van vandaag.

Deze nacht viel de regen opnieuw met bakken uit de lucht, maar we hadden geluk dat het droog bleef toen we te voet naar het KMSKA afzakten.  Ik had gisteren één online ticket voor mezelf besteld. Sabrina kon met haar museumkaart zo binnen.  Het museum is sedert enkele weken terug open na een jarenlange renovatie.  De kunstwerken zijn nu per thema opgesteld: dood, licht, Rubens, Ensor, ...  Zo krijg je verschillende stijlen en periodes samen te zien, wat zeker een meerwaarde is.  Ook de architectuur van het gebouw is een bezoek waard.

We waren terug tegen vieren zonder opnieuw last te hebben van regen.  Voor vanavond hadden we een tafeltje gereserveerd in de Colmar.  We kozen voor het buffet als hoofdmaaltijd en ik kreeg er nog een flesje rode wijn bij omdat ik jarig ben.

Vogelzang is de ideale uitvalbasis om cultuur, 't stad en de inwendige mens te versterken.  Morgen zou het een droge dag worden, ideaal om Antwerpen per fiets te verkennen.