woensdag 20 juli 2022

Jönköping

De hete temperaturen van het Europese vasteland hebben blijkbaar vannacht de Ostsee overgestoken en werden iets afgekoeld tot 33 graden.

In mijn verre kinderherinneringen zie ik een meisje met sproeten en twee staartjes zitten op een paard dat spreekt, maar meer komt er niet uit.  Sabrina wist me nog te vertellen dat er naast Pippi Langkous ook een kapitein in de verhalen van Astrid Lindgren voorkomt en dat hun huis Villa Kakelbont heette, weet ik omdat dit ook de naam is van een vereniging die zich inzet voor kinderliteratuur bij ons.  Het bronzen beeld van Astrid Lindgren is te bewonderen in Vimmerby, de stad waar ze leefde en werkte, maar voor de rest weinig voorstelt.

Onze natuurwandeling van vandaag deed dit wel.   De Skurugata-kloof is het ideaal plekje voor wie wat verkoeling zocht, want beneden in de kloof is het zo'n 10 graden frisser.  RouteYou had een vreemde startplaats uitgekozen, maar de wandeling bleek te kloppen: even stappen ernaar toe en dan werd je beloond met klimmen en dalen over rotsen doorheen een kloof van 800 meter.  We vonden het alvast een nieuw hoogtepunt in onze reis.  

Het stadje Eksjö lieten we als een beker aan ons voorbij gaan, het was te warm voor nog een stadwandeling en ik vreesde met Västervik gisteren in het achterhoofd, dat er weer geen plaats zou zijn in Jönköping waar we nu staan.  Gelukkig was er nog net één plekje vrij op een camperplaats bij een boerderij onder de bomen.  We zien nog wel of we Jönköping morgen bezoeken, ik reed er me alvast in vast. 

     Fotomontage



Geen opmerkingen:

Een reactie posten