woensdag 25 mei 2022

Bastogne

Hoeveel geluk kan een mens krijgen op één avond?

We vertrokken gisternavond na het avondeten. Ik wilde de LPG-tank nog bijvullen, maar er stond een auto geparkeerd naast het vulpunt, zodat ik niet onmiddellijk kon oprijden. Toen de bestuurder tien minuten later op zijn dooie gemakje doorreed, maakte ik mijn bocht iets te scherp zodat ik iets hoorde kraken. Ik zag de eurotekens als bij een eenarmige bandiet voorbij draaien.  Gelukkig bleek enkel het kapje van ons buitenlicht eraf te zijn getrokken. Ik kon dit snel herstellen. Er zitten nog wat kleine krassen erboven, maar die hoop ik met polish er grotendeels uit te krijgen.

Bij aankomst op parking langs het kanaal in Strépy, onze overnachtingsplaats na 125 km, ontdekte ik dat mijn fietssleutels niet aan het haakje hingen waar ze normaal te vinden zijn.  Bleek dat ik mijn sleutels had laten liggen op het fietsenrek.  Wonder boven wonder lagen ze er nog.  De Waalse wegen werden gelukkig de laatste jaren onder handen genomen, anders waren mijn sleutels er zeker af gedonderd.

Deze morgen reden we door naar de parking nabij het Bastogne War Museum.  We bezochten dit reeds enkele jaren geleden (een aanrader!) Enkele maanden geleden kocht ik het boekje Langs de grenzen van het Groothertogdom Luxemburg waarin o.a. 6 fietslussen staan.  Voor deze Hemelvaartvakantie heb ik er 3 uitgekozen.  Er blijven er dan nog 3 over voor als de pastisflessen opnieuw leeg zijn die we nu willen kopen.

Ik kon nog een dag optellen bij dit verlengd weekend, omdat ik op woensdag niet werk.  
Onze eerste fietstocht verliep langs twee Ravels.  Ik weet niet of een Ravel altijd over een oude spoorwegbedding loopt, maar de Ravel L163 doet dit zeker.  De Belgen sabboteerden de spoorweg voor de Duitsers tijdens de WOII, de Amerikanen gebruikten het spoor om hun troepen sneller te verplaatsen.

Opnieuw flirten we met een grens, deze keer tussen België en Luxemburg.  Onderweg kwamen we enkele metalen grenspalen tegen die ons daar aan herinnerden.
Ook hier probeerden men onder impuls van Willem I  via een kanaal de Maas te verbinden met de Moezel.  400 arbeiders probeerden dit met een tunnel van 4 km.  Maar de Belgische revolutie stak daar een stokje voor, zodat de werken werden stopgezet.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten