woensdag 28 juli 2021

Mont-Saint-Aubert

Voor de laatste keer deze zomerreis staan kersen op tafel, samen met mijn glaasje pastis, een schitterende combinatie die ik in Noorwegen ontdekt heb.
Na twee uur tijdrijdenkijken, vertrokken we deze morgen vanuit Polsh, richting Luxemburg om er te genieten van de lage taxen op bepaalde vloeistoffen voor mens en motor.  Vanaf Dresden genoten we de voorbije drie dagen van vlot verkeer zonder grote wegenwerken, wat tijdens de heenreis meer het geval was.
  
Tijd voor een korte evaluatie om deze blogreeks af te sluiten.

Ook met weinig voorbereiding kan je er toch een heel actieve vakantie van maken, dankzij wandel- en fietsroutes die mensen delen via het internet, samen met enkele gidsen die mijn vrouwtje steeds weet te vinden in onze bib.  Dit betekent niet dat we onze volgende reizen niet beter zullen plannen, want reizigers die plannen, doen minder kilometers.

Tsjechië is ons goed bevallen: 
  • een gevarieerd landschap
  • goede wandel- en fietsinfrastructuur
  • overal vind je er een kraam waar ijs wordt verkocht in de meest vreemde kleuren.  Wij hebben er nooit van geproefd.
  • Een prachtige hoofdstad waar we achteraf wel te weinig van geproefd hebben.
  • een taal die sterk aanleunt bij het Chinees, voor ons dan toch en blijkbaar ook voor Nederlandse mannen boven de 40 die de taal na enkele jaren wonen in Tsjechië, nog steeds niet spreken.
  • een wegennet dat beter is dan in België, maar waar ook vaak aan gewerkt wordt met vertragingen tot gevolg.
  • een land waar elke parking een betaalparking is, maar met schappelijke tarieven.
  • Het is er goedkoop eten en drinken.  De Tsjechische keuken is geen haute cuisine, maar je lijdt er geen honger.
  • Het weer stond aan onze kant: zelden te warm, regen wanneer we binnen zaten en nooit een spelbreker terwijl we wandelden of fietsten.
We reden in 't totaal afgerond 3250 km en dat is meer dan we eigenlijk willen.  We verkennen liever een streek dan een land zoals we dit jaar deden.  Oes Nest III rijdt wel merkelijk zuiniger dan zijn twee voorgangers.  Ik hou het nu bij 10,1 liter per 100 km.
Zo, ik hoop dat je een beetje genoten hebt van mijn schrijfsels vanop onze berg nabij Doornik.  Tegen de middag zit onze reis er zonder tegenslag op morgen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten