woensdag 20 maart 2024

Ertvelde

Op de vrijdagmarkt in Gent staat het standbeeld van Jacob van Artevelde, maar als je Artevelde ingeeft in Google Maps, dan krijg je wel verwijzingen naar een school, maar niet naar een stad waar onze Jacob naar verwijst.  Vandaag vond ik het antwoord voor dit raadsel in de gemeente waar ik voor basisschool de Regenboog een vorming mocht verzorgen: Ertvelde.  Ertvelde is een deel van de fusiegemeente Evergem, samen met Sleidinge en Kluizen en ligt te noordwesten van Gent.

In Ertvelde had Eduard René Van De Walle een feestzaal die vaak bezocht werd. We kennen Eduard beter onder zijn pseudoniem Eddy Wally.

De brouwerij Van Steenberge ligt ook in Ertvelde.  Ze brouwen er niet alleen mijn lievelingsbier de Gulden Draak, maar ook veel lokale bieren over heel Vlaanderen en Nederland.  Jantje van Sluis, het lokaal bier van ... Sluis wordt er ook gebrouwen en ik vroeg ooit in de buurt van Friesland een typisch biertje van de streek.  Bleek dat het ook gebrouwen werd in Ertvelde.

Ik sta met Oes Nest op de parking van de Hoge Wal, een sport- en recreatiedomein waar de naam ontleend werd aan één van de best bewaarde mottes - voorloper van de eerste burchten - van Vlaanderen waarbij de vroegere ‘motte-structuur’ ook vandaag nog duidelijk te herkennen is: het opperhof, neerhof en de walgracht bestaan nog steeds als afzonderlijke elementen. Het is dan ook een beschermd monument.

Na de vorming deze morgen maakte ik op deze eerste letterlijke en figuurlijke lentedag een kleine wandeling. Morgen zien we het wat groter, met hetzelfde vertrekpunt.  Ik heb ondertussen de camper wel verplaatst, want ik stond eerst op de laatste plek net bij een verkeerdrempel aan de uitgang, die me tot middernacht wakker hield toen auto's erover reden.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten