dinsdag 1 november 2022

Genk

Zwartberg was eerst een mijnsite waar vette steenkool boven werd gehaald.  Toen tijdens de jaren 60 de bevolking massaal voor mazout koos om hun huizen te verwarmen, werd Zwartberg een zoo.  Daarna kippepootte Koen Vanmechelen er in samenwerking met de stad Genk Labiomista neer.  Koen Vanmechelen is een conceptuele kunstenaar die bekend is geworden met het kruisen van allerlei kipperassen. De kip en het ei komen ook vaak terug in zijn werk.  

Labiomista is een belevingspark in Genk dat best de moeite is om te bezoeken als je in de buurt bent, maar ik raad je af om er speciaal voor naartoe te rijden.  Je bezoekt het park met een audiogids en de uitleg die je krijgt is vaak met een woordenschat die voor een eenvoudige burger als ik, te moeilijk is.  Ik vond persoonlijk ook dat de kunstenaar te centraal in het geheel voorkomt.  Labiomista zal wel de verwezenlijking van een team zijn, maar dit is te weinig duidelijk.

De terugweg verliep opnieuw over Antwerpen, maar alles verliep deze keer op wieltjes.  Vergeef me de uitdrukking.  We konden tussen Genk en Gent quasi constant aan 90 rijden.  Tegen 16u15 waren we thuis, toevallig opgewacht door twee dochters.

Mijn laatste herfstvakantie met Oes Nest zit er ook weer op.  Eén van de volgende dagen post ik meer foto's. 










Geen opmerkingen:

Een reactie posten