zaterdag 2 april 2022

Précy-sur-Oise

Als een getormenteerde alcoholieker hield ik de voorbije week elke dag Kronenburg in het oog op Meteovista.  We wisten dat het er geen kamertemperatuur zou zijn, maar de vooruitzichten wijzigden dagelijks van droog, maar koud naar één, twee tot drie druppels onder een wolk en dit een hele week lang.  In gewone mensentaal: het zou koud en nat zijn in de Eifel.  Aan een tafeltje in de nieuwe brasserie Besjamel hakten we vrijdagnamiddag samen de knoop door om het roer om te gooien, richting Frankrijk.  Sabrina moest vrijdag nog aan de arbeid tot drie uur.  Ik gaf mezelf één uur om een drogere locatie te vinden en een eerste overnachtingsplaats voor vrijdagavond.  Meteo France deed me Ile de France van de hand.  De vooruitzichten waren ook niet die van prille lentedagen, maar het zag er in elk geval beter uit.  In het centrum van dit eilandje van Frankrijk ligt de hoofdstad Parijs, maar die laten we links of rechts liggen, ik wil niet partijdig zijn met de verkiezingen in aantocht.
Ik prikte op goed geluk een plekje uit langs de Somme, 150 kilometer rijden.  La Neuville-lès-Bray bleek een schot in de roos te zijn, een kleine parking nabij een sluis.  Onderweg ernaar toe, werden we beiden overspoeld door herinneringen aan vroeger, toen we vaak via Parijs langs de Bison Futé richting het zuiden reden.  
We arriveerden tien voor zeven en het werd een bijzonder rustige nacht waarin we beiden deze morgen uitgeslapen wakker werden.
Voor vandaag had ik gisterenavond tijdens de Voice Kids een wandeling uitgestippeld langs de Somme en de vele waterpartijen die deze streek rijk is.  We werden aangenaam verrast door de omgeving, de vredige Somme was gedurende vele kilometers onze buur samen met de vele zwanen en eenden.  Jammer genoeg was dit tijdens 14-18 wel even anders.

Ik had tijdens het reclameblok op VTM ook een nieuwe overnachting vastgelegd, net geen 100 km verder, op een parking langs een andere rivier, de Oise.  Even voor vijf waren we precies op tijd voor de aperitief/blog.  Morgen bezoeken we de abdij van Royaumont.  We kruipen vanavond met een tevreden gevoel onder de dekens over onze eerste dag die verrassend goed meeviel.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten